Przeskocz do treści

Spektakularnie (teatralnie) – z larwy w motyla

Wrzesień.

Wracamy do szkół, przedszkoli, zmieniamy wakacyjny tryb laby na bardziej uregulowany i napięty rozkład jazdy.
Dla niektórych to będzie zwyczajny – kolejny rok szkolny, dla innych może nieco bardziej szczególny – tak jak dla mnie.

Dwie ostatnie klasy w szkołach moich dziewczyn – 8 podstawowa i (o matko bosko!) maturalna! Nawet pisząc to przechodzą mnie dreszcze. Własną zmianą szkoły na średnią, a potem maturą przejmowałam się znacznie mniej!
Rok zatem w naszym królestwie zapowiada się pracowicie, powiedziałabym nawet thrillerowo – napięcie akcji będziemy budować do samych wakacji. 
Zobaczymy czy skupią się na pozyskiwaniu wiedzy, czy będą jednak wspomagały się tudzież maksymalnie wykorzystywały wrodzone (podobno po matce) i nabyte umiejętności aktorskie. 

À propos nabytych umiejętności aktorskich moich córek – bardzo, ale to bardzo polecam posłanie dzieciaków na zajęcia teatralne.

W naszym domu przygoda z teatrem zaczęła się trzy sezony temu.
Było dawno po jego rozpoczęciu, ale dziewczyny zaczęły mnie strasznie cisnąć, bo koleżanki chodzą, bo chciałyby spróbować itp. Byłam pewna, że skończy się słomianym zapałem, tak jak wszystko wcześniej.

Starsza – zamknięta w sobie. Nie poprosiła nigdy o pomoc nawet ekspedientki w sklepie. Bojąca się ludzi.
Młodsza – zawsze lubiła gwiazdorzyć, ale konsekwencja w działaniu z reguły w krótkim czasie spada u niej do poziomu 0.

Szkoda mojego czasu  i zapewne pieniędzy. Ale cóż. Nie podcinaj matka dzieciom skrzydeł! Chcą – niech idą. Bo inaczej prędzej czy później Ci to wypomną.

Uruchomiłam kontakty i kanały informacyjne. Grubo po rozpoczęciu sezonu „panny z Wilka” dołączyły do swoich grup wiekowych w Studiu Teatralnym dla dzieci i młodzieży przy miejscowym Osterwie.

No i poszło. Wybuchło wielką falą entuzjazmu, zachwytu, energii i wielkim otwarciem się na ludzi i otaczający świat.

Ania z Zielonego Wzgórza

Do dzisiaj jeszcze mnie to dziwi i  nie mogę się napatrzeć jak ta instytucja je zmieniła.

Nie mogę się nadziwić i napatrzeć jak z moich małych poczwarek wylęgły się niesamowite, łaknące życia, ludzi, sztuki kolorowe motyle.

„Stopklatka” Kampania Edukacyjno-Informacyjna „Obudź się” ASP Woodstock 2017

Nie mogę się nadziwić i napatrzeć jak moje zamknięte w sobie dziecko występuje na scenie przed ogromną publicznością, jak zaczęło cieszyć się życiem.  Występuje w wielu spektaklach, dołączyła również do grup artystycznych poza studyjnych.

Święto ul. Teatralnej / Obchody Konstytucji 3 Maja
Święto ul. Teatralnej / Obchody Konstytucji 3 Maja
Nawie. Karczma na końcu świata - Stowarzyszenie Art-drama

Robię jej w ramach pamiątki i, jak sądzę świetnego pomysłu na zdobienie ścian, zamiast sztampowych, obi-castoramowych obrazków plakaty, ze spektakli, w których grała.

Nie mogę się nadziwić i napatrzeć jak moja druga gwiazda rozwija się, szlifuje swój doceniony głównymi rolami talent, jednocześnie uczy się przy tym pokory, poznaje swój narowisty charakter, żeby móc go wykorzystać ale i ujarzmiać w potrzebie.

25-lecie Studia "Szkoła dobrych manier"

Trudny rok szkolny przed nami, dużo nauki, korepetycji, zajęć dodatkowych, trudnych wyborów. Dziewczyny jednak za wszelka cenę chcą utrzymać zajęcia teatralne w rozkładówce tygodnia.
Lekko nie będzie ale zrobię wszystko, żeby im pomóc i żeby im się udało.

Ja przy nich nadrabiam kulturalne zaległości swojego życia  i jestem nie tylko dumna z nich, kiedy występują na scenie, ale także bardzo szczęśliwa, kiedy idziemy razem na spektakle, w których nie biorą udziału, ale które polecają i chcą zobaczyć, którymi się zachwycają i chłoną sztukę jak gąbka.  Julka „Wesele” widziała jakieś 10 razy. 

Teatr na dobre zagościł w naszym domu i jest dla nas świetną odskocznią, tchnieniem kultury i sztuki w nasze codzienne życie.

Udało mi się także namówić kilka znajomych mam na ten projekt i ich dzieci również chodzą na zajęcia kolejne sezony.

W tym sezonie nasze Studio dzieci i młodzieży przy Teatrze im. J. Osterwy w Gorzowie Wlkp. rozpoczyna działalność 1 października.
Warto pomyśleć nad tą propozycją!

 

Serdecznie także zapraszam na ponownie grany na deskach naszego Teatru spektakl "Ania z Zielonego Wzgórza", w którym gra starsza poczwarka 🙂 Przedstawienie od 03.10 - 11.10.2018. Bilety do nabycia w kasie Teatru.

 

Teatr porusza uczucia. Stwarza pole do przeciwdziałania zahamowaniom. Dzieci rozwijają kreatywność i zaufanie wobec własnych pomysłów. Przeżywają historie, które ich dotykają i angażują do myślenia. Sztuka teatralna daje możliwość z jednej strony poznania siebie, ale także budowania pewnego dystansu wobec swoich słabości oraz „wybrania dla siebie nowej roli”.

 

Jeśli kogoś jeszcze nie przekonało nasze doświadczenie, to może naukowa pigułka pomoże 🙂

Cele zajęć

Udział w zajęciach teatralnych wspomaga rozwój kompetencji osobistych, społecznych (szczególnie komunikacyjnych) i kulturowych.

Rozwój kompetencji osobistych:

1) samoświadomość:

świadomość emocjonalna: rozpoznawanie własnych stanów emocjonalnych i uczuciowych, zdolność do akceptacji zarówno stanów pozytywnych, jak i negatywnych, umiejętność werbalizacji, zrozumienie emocji i wiedzy o nas samych;

poprawna samoocena: świadomość własnych zalet i wad oraz możliwości, zdolność do poczucia humoru i dystansu do siebie;

wiara w siebie: poczucie pewności i spokoju, umiejętność działania w sytuacjach wywołujących niepokój, odwaga w prezentowaniu i obronie swoich poglądów, nawet potencjalnie niepopularnych.

2) samoregulacja:

sumienność: trzymanie się zasad, odpowiedzialność w wykonywaniu obowiązków, odpowiedzialność za swoje działanie;

przystosowalność i innowacyjność: elastyczność, otwartość na nowe sytuacje i rozwiązania.

3) motywacja:

zaangażowanie: zdolność do długotrwałego wysiłku, w zgodzie z własnymi lub grupowymi wartościami, celami;

inicjatywa: aktywność, pomysłowość, korzystanie z sytuacji;

optymizm: wytrwałość mimo ewentualnych przeszkód.

Rozwój kompetencji społecznych:

empatia:
rozumienie innych: wyczuwanie stanów emocjonalnych i uczuć innych ludzi, umiejętność dobrego słuchania, przy zachowaniu asertywności;
doskonalenie innych: prawdziwe zainteresowanie innymi, dostrzeganie ich możliwości rozwojowych, zdolności i talentów, wspieranie przy zachowaniu „sztuki krytykowania” i informacji zwrotnych

umiejętności społeczne:

porozumiewanie się: otwartość w kontaktach, opanowanie, uważne słuchanie, prezentowania swojego stanowiska, zdolność do inspirowania innych, wzbudzania entuzjazmu dla pomysłów i projektów, wspólnej wizji i celów działania;

tworzenie więzi: tworzenie i podtrzymywanie więzi porozumienia z innymi, kreowanie klimatu wspólnoty i korzystnych stanów emocjonalnych w grupie;

współpraca, umiejętności zespołowe: utrzymywanie równowagi pomiędzy koncentracją na emocjach i na zadaniach, umożliwianie szczerej wymiany informacji, zachęta i wsparcie, skuteczne planowanie i organizacja; dzielenie się efektami pracy.

Rozwój kompetencji kulturowych:

1) wspieranie różnorodności: szacunek dla ludzi odmiennych światopoglądów, tolerancja, akceptacja dla różnorodności, wrażliwość na problemy różnych ludzi

2) dostrzeganie zjawiska wpływu kultury i społeczeństwa na postrzeganie roli kobiet i mężczyzn.

Wiedźma.

2 thoughts on “Spektakularnie (teatralnie) – z larwy w motyla

  1. Marta

    Gratuluję córek! 🙂 Świetny pomysł z zajęciami teatralnymi no i w sumie fajnie, że obie, może to daje im też większe poczucie wspólnoty, tego, że coś je łączy. 😉 Piękne zdjęcia i powodzenia w tym horrorze edukacją zwanym. 😀 Niech dziewczyny osiągną swoje cele!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *